» I'm home :(

Skönt att vara hemma, men ändå inte.. och då syftar jag nog mer på att regnet kunde ha väntat liiiiiiite, haha! Det regnade i både Köpenhamn och i Malmö, men i Hurghada var det SOOOOOL! Tragiskt?
Anywayzz, så var denna resan UNDERBAR! Det var som en dröm- bokstavligt, eller som tole beskrev det; "En dröm som tog slut" -när vi hoppade av flyget i Köpenhamn.. så sant, så sant.. Vill tillbaks redan!
Men positiv måste man vara såklart, för vi hade det fantastiskt roligt!

Hotellet var underbart.. allt man kunde tänka sig fanns i hotellet! Man kunde rida kameler, dyka, snorkla, åka banana boat, shoppa och en massa annat! Jag rekommenderar Sunny Days - El Palacio, ENORMT!

Jag orkar nog inte göra så mycket idag eftersom jag hatar flygplan och sitter med lite huvudvärk från igår.. men jag måste ju berätta lite om vad vi har gjort!

Första dagen var en slappdag.. så den spenderade vi på hotellet, badade, solade, åt och tittade på showen på kvällen.. (Hotellet har ett så kallat tema.. exempelvis Pharao night.. och då visar de egyptisk-arabisk- dans på showen.. servitörerna klär sig i farao kläder och sånt..)

Andra dagen var underbar! Vi - nio personer, hahah- gick ut på en snorkelutflykt (utanför hotellet), med båt såklart! Och DET var kul.. det är ju helt fantastiskt att studera havslivet, att se på alla växterna, de fina fiskarna och allt! Så det var sjukt roligt!

Jag orkar nog inte berätta om ALLA dagar, så jag kommer ta det lite kort om sakerna vi har gjort..
Vi har varit på Safari.. dock inte motorsafari *snyft* (motorsafari är ju så himla kul!) men detta var en annan typ av safari, med bergklättring och sådant..

Vi har DYKT.. I LOVE DIVING, haha! Vi dök en gång, två omgångar.. 15 minuter/omgång - eller så skulle det vara egentligen, haha! Det var massor med vågor, båten gungade och nästan alla ombord blev sjösjuka.. bland annat Mona, Tole och min kusin haha! synd om dem.. mona och tole dök första omgången, men de var jätte sjösjuka så de hoppade över andra..
Såhär gick det till;
En bil hämtade oss från vår hotell och körde oss till "platsen".. vi provade simfötter, glasögon och valde en våtdräkt.. Sedan gick vi ombord.. när alla väl var ombord började guiderna prata om hur man ska göra osv.. man måste till exempel kommunicera med sin guide! Då finns det olika "tecken" på om man mår bra, dåligt.. om man vill gå upp eller gå ner.. om man ska stå still. om man inte ska röra något.. om man måste röra på benen, sitta på knä. om det finns en haj, en sköldpadda osv.. Han gick igenom ALLT, och visade hur man ska göra om man får ett tryck för öronen - vilket man får när man är så långt nere.. då ska man hålla för näsan och blåsa ut genom den på samma gång.. men då får man vatten i "glasögonen", så då ska man lyfta huvudet så lpngt det går, hålla för glasögonen vid pannan och blåsa ut genom näsan!
När han hade pratat färdig fick de professionella dykarna hoppa i först.. sedan var det dags för oss! Vår guide hette John och han var faktiskt skitbra! Jag och Tole dök tillsammans, med honom.. men före oss fick monti-min kusin- och mona dyka, då passade vi på att snorkla sålänge.. Men sedan var det vår tur! Våtdräkten hade vi redan på oss.. Vi fick spotta i glasögonen - ska förklara varför, oroa er inte, haha! Det är pga att de kommer bli dimmiga nere i vattnet, salivet hindrar det tydligen och därför fick man spotta i dem, därefter skulle man skölja de med vatten.. I alla fall så tog gick de på, simfötterna också.. sedan skulle tyngderna på! De var TUNGA! Därefter skulle flytvästen + syret på, och det blev svårt.. det blev så himla tungt, haha! (såklart hjälpte de till med allt, jag behövde knappt göra något) så istället för att hoppa i, fick jag sätta mig ner och de knuffade mig :P Kul! Munstycket fick man ju självklart ha i munnen redan från början.. Guiden hjälpte till och tryckte på knappar och annat på flytvästen, och sedan skulle man ner! Det var underbart! Men John -vår guide- var skitsur på oss eftersom att vi tydligen inte rörde på benen ordentligt, så det blev extra mycket tyngd på honom.. därför dök vi bara typ 6 meter ner.. vi blev ganska sura på honom också och tyckte att han var en dålig guide :P
Efter nästa stopp skulle vi ner igen, men då var jag inte säker på om jag ville dyka eftersom tole och mona inte skulle det.. men jag gjorde det ändå! Och denna gången var jag mer panikslagen än jag var första gången! Jag fick simma med John medan monti, yaser-min andra kusin- och en annan man fick simma själva eftersom de var duktiga, haha.. Jag tog på mig våtdräkt, simfötter, glasögon, syre+väst, tyngderna och allt, men när jag väl hade satt in munstycket kände jag att det var något fel - såklart var det inte det- men jag hade panik ändå.. så när jag väl var nere i vattnet drabbades jag av panik.. men slappnade av så småningom.. Vi dök! Jag lärde mig tekninken och RÖRDE på heeeeeeela benet - man ska röra på hela benet, så man känner det i höfterna.. det skulle vara låååååånga, långsamma rörelser, för då kommer man fram snabbare.. axlarna ska luta neråt och benen ska luta uppåt.. jag gjorde "okej" tecknet till john, för att visa att jag mådde bra, och gjorde tummen ner tecknet som betyder att jag ville ner.. Vi var så djupt nere! 10 meter! jag kände sanden med knäna, gjorde mig illa också vid någon sten :( John plockade upp en "snäcka" som var skitstor! den öppnades och stängdes och det var något djur som levde inuti.. jag fick hålla i den- jag av alla människor, vågar hålla i något sånt, ofattbart! Sedan släppte han mig, så att jag fick simma själv! Det var skitkul! Vi höll i fiskar också.. men tyvärr såg jag inga delfiner, hajar eller sköldpaddor.. men dykningen var det bästa under hela resan.. jag rekommenderar det verkligen till allihop! Jag trodde först inte att jag skulle våga dyka, men det gjorde jag!

Jaa, denna resan var underbar och jag hoppas att den görs om snart.. som till exempel om fyra månader, haha!
Kramar
/Laila

Utsikten från flyget påväg till Hurghada. Snart framme..

In da hotel

Poolen/restaurangen

Röda havet!

SPEEEEEEEEEL :D

Ännu mera spel; vi bokstavligt talat KAMPADE där, haha!

En söt kamel i hotellet..

Vackra blommor

Santino (?) en man som sjöng med sin dåliga röst.. han skulle alltid
sjunga en special request och säga; Sankyo (=thank you) och
 exsesevvely (=exclusively)

Från dykningen.. jag finns dock inte med på bilden ;)

När vi var och snorklade.. röda havet är såååå blått! man kan
nästan se rakt igenom.. :O

Safari..

.. jäkla berg! Har fortfarande ont i benet :(
(det ser inte så brant/högt ut på bilden, men det var ganska högt!)

En egyptier.. han var bra på att förvandla metall till olika figurer!

Sista dagen *snyft*
Jag -i det blåa och det vita- monas mörka arm, tole, yaser och adam!

BrinGellz
13 August, 2010 - 13:38 / BLOG: http://Bringellz.wordpress.com

Hey Lolla im glad that u liked Hurghada, seems that u had a lot of fun xD i hope u will come to Egy again xD