» THE BEGINNING AND THE END OF VAMPIRE ACADEMY

Jag ska börja om från början, då jag föll för Vampire Academy..
Allting började för två år sedan.. År 2009.
.
Min syster läste en bok som hade en konstig framsida - Vampire Academy..
När hon hade läst till bok nr. 2 - Frostbite - började jag bli nyfiken på vad hon läste.. Hon var aldrig något vidare fan av Twilight-serierna, som jag var, så det var intressant att se henne läsa vampyr böcker + få vampyr-feber som storasyrran - aka. JAG!
.
Mona berättade att det fanns två sorters vampyrer.. Moroi och Strigoi. Moroi var de goda, medan strigoi var de onda. Sen så fanns det dhampirer och människor. Dhampirer var till hälften moroi och till hälften dhampirer - men från början var de till hälften människor och till hälften moroi. Dhampirer skyddade moroi från strigoi - de var moroi-rasens guardians.
Då tänkte jag "okej? Så det är böcker som 10-åriga små tjejer läste"..
När hon sedan berättade att det dessutom fanns prinsessor och prinsar, blev jag ännu mera skeptisk angående böckerna.. Men jag lovade henne att jag skulle försöka läsa dem, hon hade ju läst Twilight!
.
Det var också då jag träffade Dimitri - ryssen med långt mörkt hår och mörka ögon. Dimitri lät fel med hans långa hår och ryska accent från början, när Mona berättade om honom.. Men ju längre in i boken jag kom, blev Dimitri verkligare.. Hans ryska accent och hans långa hår gjorde honom till Dimitri! Att han dessutom var en dhampir + guardian gjorde det hela ännu mera spännande.
.
Jag lärde känna Rose Marie Hathaway - Rose. Och prinsessan Vasilisa Dragomir - Lissa.
Jag kände mig som en del av eleverna på St. Vladmir..
Jag läste mig genom alla böckerna med glädje, skratt och tårar..
Rose och Dimitri blev som Bella och Edward för mig - även om jag älskar Edward mer.. Men ändå!
.
Det var meningen att detta inlägg skulle handla om "Last Sacrifice".. men istället så skrev jag om vad jag tycker om hela serien och hur jag lärde känna dem..
Jag är otroligt tacksam över att jag fick möjligheten att vara en del av karaktärernas liv, vara med Roses galenskaper och Lissas visa beslut.
Det låter kanske lite "insane", men så är det.. Att få vara med i en fantasivärld är en underbar känsla som inte går att beskriva, och den känslan tror jag att vi alla har känt vare sig om det var i Harry Potter, Twilight eller Vampire Academy..
.
Ett tips från mig till er; läs Vampire Academy böckerna och låt er bilda en egen bild av hur Richelle Meads vampyr värld ser ut..
.
Något som jag måste påpeka är att jag inte tycker om
framsidan av böckerna..
Sådär ska Rose, Lissa och Dimitri INTE se ut,
i alla fall inte i mina ögon..



Comment this post here:

Name:
Remember me?

E-mail: (won't publish)

URL/Blog:

Comment:

Trackback